Dag 10: Vassholmen-Draget

In Blå Bandet 2015 by Admin@uasyd

Distans: 9,8 km
Paddeltid: 2 h 31 min
Total distans: 251,8 km
Dagssnitt: 25,1 km/dag
Vind: 8-10 m/s SV
Paddelväg: Klicka här.

Igår gick jag och la mig väldigt sent och därmed blev det också en väldigt sen morgon idag. Vaknade någon gång runt klockan 10:00. Började att laga min frukost, som även idag bestod av välling och Start. Jag sitter inne i tältet med köket ute i förtältet. Vattnet som är på köket kokar och jag vispar ner vällingen som är i pulverform. När vällingen är färdig så vet jag för allt i världen inte varför jag skulle börja hålla på med andra saker, för som Murphys lag säger: kan det skita sig så gör det. Jag kommer åt kastrullen och häller ut min välling på marken. Jag blir så trött på mig själv.

Runt klockan 11:00 satt jag i kajaken och började paddla. Det blåste väldigt mycket och jag försökte hålla mig nära land. Jag rundade Hållsundsudde och där var det faktiskt inget roligt att paddla. Blåst, höga vågor från alla håll och klippor. Mitt enda mål var att styra mot öster och låta vinden hjälpa mig på traven. Vid flera tillfällen försökte jag hitta ställen att pausa på, men det fanns inga.

Jag visste att det skulle bli en lång överfart från Hållsundsudde till Näsbrokrok. I dessa väderförhållande bestämde jag mig för att avvakta den överfarten. Istället stannade jag till precis på udden och inväntar bättre väderförhållande.

För min del är det väldigt frustrerande att inte kunna få paddla mer, utan bara ligga stil och vänta.

Hoppas på bättre förhållande imorgon och kanske komma i närheten av Varberg.

Ha det så bra och så hörs vi imorgon. Rickard